woensdag 13 juli 2011

Dag 15: Van Davenport naar Zoetermeer

En dan is het al weer de dag dat we terug moeten naar Nederland. We hebben er deze vakantie rekening mee gehouden dat we mogelijk eerder terug moesten maar gelukkig is dat niet nodig geweest.
Toch is het een andere vakantie geweest dat we gedacht hebben maar daar kom nog op terug als ik het blog echt af ga sluiten.
We hebben de villa gehuurd tot 14 juli en we vliegen pas om 20:40 vanaf Miami dus we hebben geen haast. We blijven vandaag wat langer liggen en gaan rustig ontbijten. Dit keer niets bijzonders.
De planning is dat we om ongeveer 13:00 de villa gaan verlaten dus kunnen eventueel ook de lunch nog eten in de villa. De koffers heb ik gedeeltelijk gisteravond al gepakt dus daar ben ik vrij snel klaar mee. We hebben een hang weegschaaltje dus  kunnen we controleren of de koffers niet te zwaar zijn.
Ondanks dat we behoorlijk wat inkopen hebben gedaan, komen we niet over het maximale gewicht heen. Misschien komt het omdat we niet zo heel veel spullen van huis hebben meegenomen.
We kunnen vanmorgen nog voor de laatste keer zwemmen. 1 ding weten we in ieder geval zeker: we gaan het zwembad enorm  missen en hebben besloten om in ieder geval voorlopig iets te huren met eigen zwembad mits we besluiten om toch rond te gaan reizen. Met veel  moeite en pijn komen we uit het zwembad, douchen en eten we nog iets voordat we uiteindelijk om 13:30 in de auto stappen.
De koffers en de handbagage gaan makkelijk in de auto, wat ons betreft is de Ford Explorer dus groot genoeg. Geen idee hoe het met de andere midsize SUV's is maar deze was prima.
We stellen de TomTom in op Miami airport en gaan op pad.
Wie kiezen voor de tolwegen want als we dan weg moeten dan maar zo snel mogelijk naar de luchthaven en niet wat we aanvankelijk van plan waren via de kust terug naar Miami
We hebben berekend dat we precies uitkomen met de Sunpass dus dat is mooi.
Omdat we voortaan toch bij Alamo gaan huren hebben we voor de volgende keer geen Sunpass meer nodig. We hebben 380 km voor de boeg en doen het rustig aan met hier en daar een stop.
Het is goed geregeld langs de Turnpike met regelmatig een servicearia waar je van alles kan kopen maar natuurlijk ook van de toilet gebruik kan maken.
In het begin ziet het weer er nog goed uit maar nadat we al een aardig eindje hebben gereden zien we zeer donkere wolken verschijnen, dat belooft niet veel goeds. Even later barst er een enorme stortbui los waarbij het zicht erg slecht wordt.
Wat we al eerder gemerkt hebben gebeurd nu ook, de Amerikanen gaan op hun rem staan en gaan stapvoets rijden. Als het zich zo slecht is, is dat wel te begrijpen maar ze doen het ook al als er een matige regenbui valt. Het lijkt er wel op dat ze niet echt goed in de regen durven te rijden.
We hebben geen verkeersborden kunnen ontdekken waarop wordt aangegeven dat bij regen de snelheid drastisch omlaag moet maar misschien staat het wel in de wet.
Onderweg komen we nog het Sun Life Stadium tegen wat er weer groot uit ziet.
Het is een multifunctioneel stadion, toevallig hebben we deze week gezien dar Fc Barcelona er 3 augustus speelt.
Hoe dichter we bij Miami komen, hoe drukker het wordt en hoe meer sportauto's we zien rijden die ook wel anders rijden.
Als we in de buurt van de luchthaven komen zien we gelukkig net op tijd een bord naar links waar onderop rentalcar centre op staat. We wisten natuurlijk dat dit een paar kilometer van de luchthaven af ligt dus kiezen hier voor terwijl de luchthaven recht door staat.
Dit blijkt de goede keuze te zijn. Wij vonden dat het vrij onduidelijk op de borden staat en kunnen ons voorstelen dat mensen hier verkeerd rijden omdat je van rechts op de weg komt en dan 4 banen moet opschuiven om deze afslag te nemen.
We rijden hierna zonder problemen de garage binnen. Ondank dat er best wel aardig wat auto's staan die ook net zijn aankomen rijden gaat het allemaal vrij vlot. Het bonnetje staat op  $0 en dat willen we natuurlijk zien. Dat was nog de vraag want we hebben de tweede dag de auto omgeruild en niet afgetankt terwijl dat wel het verzoek was. Maurice heeft toen natuurlijk wel geklaagd over het feit dat we een auto mee hebben gekregen die niet goed was en daarbij gezegd dat we echt niet gingen betalen voor die benzine dus dat heeft wel geholpen.
We stappen de transferbus in naar het vliegveld, als de chauffeur na de eerste stop wil verder rijden wordt hij tot twee keer toe tegen gehouden. Er blijkt iemand zijn koffers vergeten te zijn uit de bus. Zijn rugzak is hij ook kwijt en die ligt niet in de bus. De chauffeur belt voor hem nog naar het rental car centre, hoe het verder is afgelopen weten we niet.
Inmiddels was het al weer 17:15. We hebben de dag ervoor al online ingecheckt maar konden natuurlijk niet de instapkaarten uitprinten dus daarvoor moesten we toch nog even in de rij. Dat ging allemaal vrij vlot. Nadat we nog iets gegeten hebben zijn we richting de gate gegaan.
Als we zitten te wachten bij de gate zien we de crew pas een half uur voor de vertrektijd aankomen.Het lijkt ons wat laat maar de boardingtime blijf hetzelfde.
Als het boardingtime is wordt het toch uitgesteld. De reden die er gegeven werd weten we niet meer.
Als we later toch gaan boarden en iedereen zit in het vliegtuig verteld de piloot dat de crew zo laat aankwam omdat het busje wat ze heeft opgehaald van het hotel onderweg pech kreeg, zal wel een lekke band geweest zijn:), en ze een half uur op vervangend vervoer hebben moeten wachten. Uiteindelijk heeft ons dit een half uur vertraging opgeleverd. de vlucht was redelijk goed, alleen bij het opstijgen ging het met wat horten en stoten.
Al vrij snel werd de maaltijd geserveerd, de keuze was curykip  of vegetarische lasagne. zelf nam ik de lasagne die best goed smaakte. De mannen namen de kip en hebben er niet veel van gegeten.
Helaas werkte het entertainment systeem niet goed, de piloot heeft een paar keer geprobeerd het systeem opnieuw op te starten wat elke keer een half uur duurde. Het lukte hem niet op het goed op te starten. Wel waren er een paar kanalen  waar wat op te zien was maar het zelf opstarten van een film of serie was niet mogelijk. De desbetreffende film of serie werd gewoon achter elkaar gedraaid. Gelukkig doet de vluchtinfo het wel.
Hierna gingen al snel overal de schermen naar beneden en het licht uit.
We hebben allemaal wel wat geslapen waarvan Glenn bijna de hele vlucht alhoewel hij daar zelf in eerste instantie anders over dacht maar ik denk niet dat hij op dat moment al door had dat we er al bijna waren. Inmiddels is het al donderdag 14 juli.
Ongeveer een uur voor aankomst kregen we nog een ontbijtje wat bestond uit een muffin en een soort rots van noten en krenten. Het had nog het meest weg van een muesli reep.
Helaas moest er nog een rondje gevlogen worden waardoor wij weer tijd verloren waardoor wij ons langzaam wat zorgen gingen maken over de overstap tijd die oorspronkelijk 2 uur was.
Er was nog maar een uur van over. Er werd al gezegd dat voor twee andere vluchten er begeleiding klaar stond om naar de gate te komen. Daar zat onze vlucht niet bij dus dat stelde ons wel wat gerust omdat er dus vanuit gegaan werd dat wij de vlucht nog wel zouden kunnen halen.
We kregen nog een formulier mee wat we kunnen invullen en faxen naar British Airways ivm het entertainment systeem wat niet werkte.
We vertrokken weer vanuit terminal 5 maar die terminals zijn zo groot dat we weer met een shuttle moesten en daarna nog 2 x met een roltrap.  Gelukkig ging het bij de douane allemaal redelijk snel en uiteindelijk blijkt de gate waarvan we zouden vertrekken vooraan te liggen. We hadden nog heel even tijd om iets te drinken voordat het boarden begon.
Dit keer ging het wel allemaal op tijd totdat de piloot weer ging spreken.
Het blijkt in Amsterdam noodweer te zijn waardoor er nog maar 2 landingsbanen open zijn.
De verwachting is dat het een uur en een kwartier gaat duren voordat we de lucht in zouden gaan.
Omdat het vliegverkeer in Londen gewoon door ging moest de piloot het vliegtuig ergens anders parkeren.  We hebben snel Jordy een sms gestuurd om te voorkomen dat hij veel te vroeg op Schiphol zou staan maar hij had het al meegekregen dat er behoorlijke vertragingen waren.
De voorspelling dat het een uur en een kwartier zou gaan duren kwam uit.
Op zich was de vlucht wat hobbeliger dan de eerste vlucht. We merkte weer dat het vliegtuig rondjes vloog voordat we eindelijk gingen landen wat door het weer wat heftiger was.
Aangekomen bij de bagageband was het behoorlijk druk want er kwamen koffers van meerdere vluchten aan op dezelfde band maar dit keer hadden wij geluk en komen onze koffers als 1van de  eerste op de band. Dit komt natuurlijk omdat onze koffer als laatste het vliegtuig zijn ingegaan.
We lopen richting het niets aan te geven poortje waar weer een stuk of 5 douanebeambten staan.
Ik loop er zonder problemen door heen. Melvin loopt iets verder achter mij en aan hem vragen ze dreigend waar kom je vandaan? Ik wil me omdraaien en mij er mee bemoeien maar dat mag niet en er gaat meteen een alarm af. Er wordt gezegd dat ik moet doorlopen. Gelukkig lopen een stukje daarachter Maurice en Glenn nog. Als Maurice vraagt aan Melvin wat er aan de hand is mag hij toch doorlopen.
Wat nou het probleem wat weten we niet maar we hebben het idee dat er even gedacht werd dat Melvin alleen reisde. Jordy zag mij meteen toen ik eigenlijk nog verbouwereerd naar buiten kwam lopen en gelukkig kwam de rest ook snel. Al met al ging het op Schiphol erg snel en stonden we in notime buiten waar het erg koud en nat was. De auto was weer snel gevonden. Helaas kwamen we nog in een file terecht op A4 wat niet zo gek was omdat het inmiddels al rond 17:00 was dus de spits was al begonnen. In combinatie met regen is dat natuurlijk altijd raak op de A4.
Thuis gekomen wild Jordy natuurlijk weten wat wij allemaal voor hem hebben meegenomen. Dat viel goed in de smaak en hij was er blij mee. Zelf gaat hij aanstaande maandag naar Griekenland dus ik heb meteen een was aangezet om zijn kleren te wassen. Hij had het niet aangedurfd om zelf een was te draaien want hij wist niet precies hoe het zit met de kleuren. Zo moeilijk is dat toch niet dus ik moet er maar voor zorgen dat hij het de volgende keer wel weet.
Zelf ben ik  daarna snel onder de douche gesprongen want ik wilde toch echt wel naar het ziekenhuis toe om mijn moeder te bezoeken. Van mijn broer had ik al begrepen dat het maandag en dinsdag weer een stuk minder ging. Het eerste wat ze zei is: zo ben je daar eindelijk?
Dit is vrij bijzonder want zij heeft een herseninfarct gehad de dag voor ons vertrek en het praten gaat moeilijk. Hierbij eindigde onze vakantie die toch wel heel anders was dan wij van te voren gedacht hadden.
Inmiddels zijn we al weer twee dagen verder en gaat het met mijn moeder zeer wisselend, gisteren vond ik haar echt slecht en vandaag was het weer een stuk beter.
Ik schrijf morgen of overmorgen nog iets om het blog af te sluiten.
@ Shamugirl2011: Het weer viel inderdaad tegen :-(
@ Sonja: die truien hadden we zeker nodig terwijl het vrijdag weer lekker weer was.
@ Desiree: het is gelukt, we zijn veilig thuis gekomen.
@ Marja en tony: het is inderdaad om gevlogen.
@ Rick, Sunshine State: Mooi om te horen dat je het blog leuk vond. Bedankt hiervoor.
@ 2theUSA: grappig om te lezen dat wij jullie eerste volgers waren, geen idee meer hoe ik jullie gevonden heb. Mogelijk via een ander blog waarop je gereageerd hebt of omdat jullie je bij ons blog hadden aangemeld? Volgens mij gaan jullie over 8 dagen nu :-)
@ Karen, Andy, Mauro en Milan: jullie nog heel veel plezier.
@ Mirjam: Leuk dat jullie hebben meegelezen, bedankt daarvoor.
@ de brabertjes: Jullie nog heel veel plezier!
@ Jessica, abdelkader, Sophia: Goed om te horen dat jullie het blog leuk vonden, bedankt hiervoor.
@ Alex: Ook leuk om te horen dat je het blog met plezier gevolgd heb, bedankt. Gaan jullie nog?

1. Fijn dat jullie reis met een paar kleine dingentjes toch goed is verlopen.
    Ik wens jullie veel sterkte met je moeder en ook wij hebben genoten van jullie blog.

groetjes de brabertjes

2. Weer veilig thuis na een toch wel rommelige terugreis. Zelf vind ik vliegen vanaf Miami toch wel een stuk vervelender als je in Orlando verblijft. Wat een gedoe bij die douane, ze kunnen soms zo raar doen. Heel veel sterkte met je moeder en heel erg bedankt voor je leuke gezellige blog. Tot een volgende keer,
    groetjes
    Anita

3. Blijft altijd erg vervelend die terug reis, je "mist" toch gewoon je slaap en die paar rare uren!
    Niks geen tijd om te onthaasten maar gewoon lekker naar je moeder...gelijk heb je.
    Hopelijk gaat het herstel de goede kant op en krabbelt ze er weer rustig bovenop.
    Oke, dan nog de was van Jordy ook meepikken...ik hoop dat dat mij bespaard blijft na mijn vakantie (Ha Ha)
    Heel veel sterkte met je moeder en natuurlijk bedankt dat ik mocht mee genieten van jullie heerlijke vakantie

Groetjes Marja

4. Ik vind de terug reis nooit leuk, het liefst blijf ik...
    Maar ja je moet toch....

Sterkte met je moeder haar gezondheid, en tot een volgende vakantie!!

5. Jammer dat jullie ook geen 'gladde' terugreis hadden. Heerlijk dat je je moeder gelijk kon bezoeken.
    Bedankt dat ik een beetje met jullie mocht meereizen.
    groetjes!

6. Jammer dat de terugreis een beetje rommelig was. Maar jullie zijn weer thuis en misschien geeft dat ook wel een hoop rust dat je nu snel bij je moeder kan zijn als het nodig is. Ik hoop van harte dat het weer de goede kant op gaat. Jullie hebben in ieder geval toch nog wel kunnen genieten van de vakantie. Bedankt dat ik moch meelzen en ik kijk nog uit naar de afsluiter.

Sonja

7. Met veel plezier je leuke verslag gelezen. Helaas zit het er voor jullie nu weer op. Wij moeten nog zo'n 10 dagen wachten voordat we mogen gaan.
    Succes met je moeder !

8. En dan zit het er toch al weer op. De terugvluchten waren een beetje rommelig, maar ondanks dat zijn jullie toch goed aangekomen in Nederland. En dan bij thuiskomst meteen aan de was :-)

Jullie kunnen terug kijken op een heerlijke vakantie die anders is gestart dan gehoopt en die (on)bewust toch in het teken heeft gestaan van je moeder. Ondanks dat hebben jullie volgens mij toch heerlijk genoten.

Heel veel sterkte met en voor je moeder. Dat ze toch maar snel het ziekenhuis mag verlaten en dat ze dan bij jullie in de buurt een nieuw huisje mag betrekken.

Greetz,
    Patricia

9. Leuk om toch weer een beetje 'thuis' te zijn in de Villa. Zo hebben we toch meegenoten van jullie belevenissen. We hopen dat het snel wat beter zal gaan met je moeder en begrijpen dat deze vakantie een 'andere' was als jullie hadden verwacht. Sterkte met het 'thuis' zijn en wellicht tot ziens bij een volgend blog.

Groet Martin, Richard en Linda

Erg leuk als jullie een reactie op ons blog plaatsen, bedankt hiervoor!